fredag 25 december 2009

DAN FÖRE DAN OCH JULAFTON

Dan före dan alltså i onsdags mitt i julsteken ,rostbiffen och kärleksmumsbak blev jag akut utkallad. Sonen med familj hade inte fått sin lägenhet utstädad efter målare och mattläggare. Packade dammsugare ,trasor, skurborste,hink ,skurmedel mm och åkte dit. Det var inte smutsigt utan massa byggdamm. det är inte lätt att städa för familjen själv när det finns en 11månaders kille som helst vill krypa på golvet och smaka på allt han hittar där. Frun och jag hjälptes åt med städ och passning medan herrn i huset bar grejor och fixade lysen mm. Även hans far bar grejor. Det hade gått sönder lite saker när släpet dagen före hade fått eget liv. Det var inte mycket som blev trasigt tack vare att sonen hade packat så noga i bubbelplast och kartonger.Bra att va pedantiskt noga vissa gånger. vid 16 tiden åkte jag hem och fortsatte med mitt här hemma. Kändes skönt att kunna hjälpa dem. träffade då för första gången mitt barnbarn. Sjöng blinka lilla stjärna....han tittade med stora ögon rynkade på näsan och skrattade. blev inte rädd för farmor utan bara glad. Det var underbart att få träffa alla tre, det var så länge sedan vi träffades.
Julaftonen började med grattis sms till alla ewor i familjen, det är fem stycken. Kl 11,30 gick jag ut på gården och när jag står där hör jag bjällror. Tittar efter vägen och där kommer en stor vacker ardennerhäst med bjällerkrage dragandes en rissla med fyra personer i och efter kommer ytterligare en häst med en ryttarinna. När de passerade sa jag ååå vad vackert och god jul. Det var så sagolikt fint såna enorma känslor vällde upp i mig och jag bara grät. Varför? Det undrar jag oxå. Stod och tittade efter dem och funderade varför jag blev så tagen av det. Kanske för att inne i mig väcktes känslor från då jag var barn och vi åkte så med mamma och pappa, Att tankarna och saknaden efter kära som inte finns med idag innfann sig. Kan inte beskriva men det var en känsla av saknad och vemod som gjorde mig så sorgsen.
Sen var det dags att packa ihop maten och julklapparna och åka till äldsta dottern. väl framme möttes jag av hej mormor rop och glada förväntansfulla barn. Fem barnbarn mina tre barn och deras respektive, dessutom barnbarnens morfar/farfar. samt Rolle. Alla hade bidragit med mat, ,dricka, godis,chips,revbensspjäll, janzzons,köttbullar,salat,skinka mm,mm. Det var så trevligt och lättsamt, underbara glada barn, Vi hjälptes åt och det var ingen stress. Efter kalles jul kom tomten och delade ut en klapp var till barnen ,ingen blev rädd utan kramade snällt tomten. Minstingen som sov i sin pappas knä när tomten kom vaknade tittade på tomten men brydde sig inte mer. Han hade nog att titta på alla sina kusiner och vi andra som var där. När tomten gått delades de andra klapparna ut av stor flickorna. Alla var glada för sina klappar och roade sig med dem. Vi spelade plump och var tillsammans och det var en fantastiskt fin och trevlig jul. Tack till hela min familj Jag älskar dem alla så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar