torsdag 26 mars 2009

Bara pippar och pippar

Men fyyyy va kallt det var i morse kl sex när jag klev upp. Hela tjugotre,nio grader minus.Tur att det blir varmare ju mer solen kikar fram.Nu är det "bara" minus tiograder.Jag är less vintern och längtar tills snön har smällt bort och tempen stigit en aning.Annars är det strålande sol och talgoxar,talltitor,nån enstaka domherre, mfl flyger fram och tillbaks mellan fågelbordet och lärkträdet.Undrar om dom gömmer frön eller?vet att talltitan kan gömma femhundra och vet var alla är gömda,Ganska otroligt.Ja mat ska dom få till sista april då kryp och annan mat finns.Nu är det inte länge innan det säkraste vårtecknet börjar höras.Ja just det ,det vet ju alla här att det är storspoven. Hej hopp då är det vår.Sen är det väl tranor, ärland och ärla kallades förr trönjefölje så de kommer ju samtidigt.Sen är det alla de andra som kommer. Skatorna har slutat med att komma och äta från deras mat.Dom har inte tid nu för att lusten tagit överhand och dom bygger bo för fullt.Vilka byggare dom är. Stora kvistar så de ibland nästan inte kan navigera med dem i näbben.Det blir ju stora fina skat timmerbon. Hoppas att äggläggningen inte kommer igång än i alla fall.

1 kommentar:

  1. Tänk om min äggläggning ville stanna av nångång, så glad jag skulle bli!
    Men vad många pippar du har! I nästet ser jag mest bara korparna. Di små håller sej borta, di. Fast jag e så sällan hemma så det vet jag inte med säkerhet.En sak vet jag. Då svalorna kommer...Då e det sommar! Kram!

    SvaraRadera